Kultura švercanja
There's no such
thing as a free lunch. Dakle, u ovom našem svijetu ne postoji ništa što je
besplatno. Sve na kraju netko plati. A tko bi trebao plaćati naše vožnje u
javnom prijevozu? Realno, tržišno, ekonomski, kako god gledano, javni prijevoz
je usluga kao i svaka druga. Kao i vožnja taksijem, kao i odlazak na frizuru,
kao i večera u restoranu… Ali naša kultura je malo drugačija. Platiti frizuru
ili večeru i čak ostaviti napojnicu to je normalno, ali platiti kartu za
tramvaj nije. Pa kako to?
U pulskim
autobusima švercanje je nemoguće, pa karte plaćaju svi. Linije su rijetke,
povezanost je nikakva, a ipak sam tu uslugu redovito mjesečno plaćala punih 8
godina. Nisam bila prisiljena plaćati, imala sam izbor: ili platiti 100 kn
mjesečno ili svaki dan hodati cca sat vremena do škole ili faksa. Kad sam počela
studirati u Zagrebu studentski pokaz je bio besplatan, pa je koštao 80 kn, pa
120. Nisam imala previše protiv plaćanja, pa navikla sam plaćati prijevoz,
normalo je da plaćamo usluge koje koristimo. Linije su dobre, grad je velik ali
dobro povezan. Postoje i noćne linije, a ne kao u Puli u 8 navečer zadnji bus
pa se misli kako ćeš izać ako si bez auta.
Ali u ovom gradu
vlada kultura švercanja. Od 20 ljudi koji uđu u tramvaj možda jedna osoba
registrira kartu i to uglavnom bude neki penzić koji sigurno ima besplatan
pokaz. Od punog busa možda dvoje ljudi plati kartu. I čemu onda biti jedina
budala koja će platiti 12 kuna za jednu vožnju, ili 120 mjesečnu studentsku,
ili čak 360 mjesečnu opću? Računica je ovakva: ako vidim kontrolore da ulaze
izaći ću, ili ću kucat karticu u zadnji čas; ili čak da mi i ulove koji put,
kazna je 200 kn, to je i dalje jeftinije od 360 kuna mjesečno za pokaz. A ja
kad se vozim bez karte vidim oko sebe još bar 50 ljudi koji isto nemaju kartu
pa si mislim: „ako i uđe kontrola neće valjda baš prvo na mene“
.
Danas je, naslovima
koji su naklonjeniji švercerima, najavljeno da ZET-ovci opet kreču u akciju u
civilki. Pa su se zaredali komentari tipa: „kako ih nije sram“. Meni je, za
prirodu njihovog posla, logičnije da su u civilu. Naša je dužnost da plaćamo
usluge, pa makar to bila i vožnja u tramvaju, njihova je da samo provjere jesmo
li platili. Ali u našoj kulturi švercanja na snazi su drugačije norme. Pa je
pravilo švercanje, a ko umakne kontroli je pobjednik.
Možda bi jeftinije
karte dovele do promjena? Kada bi na primjer karta za jednu vožnju koštala 5
kn, većina ljudi bi vjerojatno mislila: „a za 5 kn neda mi se zajebavat sa
ZET-ovcima“ i platili bi kartu. Kada recimo opći mjesečni pokaz ne bi koštao
više od 200 kn, ljudi bi vjerojatno razmišljali da im se više isplati platiti
pokaz i voziti se cijeli mjesec na miru nego plaćati kazne. Više bi ljudi plaćalo
karte što bi bilo dobro za profitabilnost ZET-a, a možda bi se i ta kultura
švercanja pretvorila u kulturu plaćanja karata. Pa ne bi više na portalima čitali
naslove kao npr: „Šverceri oprez! ZET-ovci ponovo u civilu“, jer više nikom ne
bi bilo bitno kakvu odjeću kontrolori nose.
Pa zato i jesu skupe karte jer se većina ljudi šverca. Ja živim u drugoj zoni, nisam se sad već dugo vozila javnim prijevozom i neki dan dođem kupiti kartu (i to na kiosku, gdje je kao jeftinija), pa šlag me strefio kad mi je rekla 24kune. Da sam primjerice morala uzeti povratnu, to znači da bi me odlazak do grada i natrag koštao 48 kuna (ili 60 da sam kupila kartu u busu)!!! Imam mali auto, koji ne troši puno i kad izračunam cijenu goriva, parkiranja i pa čak i amortizaciju auta, košta manje od 48 kuna. Pa sad ti reci tko je tu lud pokrivati gradske gubitaše.
OdgovoriIzbriši